torstai 19. helmikuuta 2015

Korttelikupin 18.02.2015 rastivälianalyysi

Ratamestaroin korttelikupin toisen osakilpailun (18.02.2015) Hollolassa Salpakankaalla. Avaan tässä ajatuksiani ratasuunnittelun osalta paneutuen muutamaan A- ja B-radan rastiväliin tarkemmin. Kaikki kommentit ja palautteet ovat tervetulleita. Alla nähtävissä A rata kokonaisuudessaan.

A-rata.
 Seuraavanlaisin tavoittein lähestyin ratasuunnittelua. Mahdollisimman monelle rastivälille pitää saada useampi tasapuolinen vaihtoehto punnittavaksi. Lisäksi lähtösuunta suoraan kohti seuraavaa ei saa aina olla optimaalisin. Muutama paluuaskel ja avain parhaimpaan reitinvalintaan on taskussasi. Joukkoon piti saada myös rastivälejä, joissa joutuu hakemaan reittiä seuraavalle rastille kaukaakin pois rastiväliviivasta. Pientä painetta kilpailijoille, että mistä sinne rastille oikein pääsee. Sprinttikartalle halusin muutaman sprinttimäisen rastin, jossa määritteistä on syytä tarkistaa, että millä puolella esim. aitaa rasti sijaitsee. Yösuunnistus, vaikka korttelissakin, vaatii pidempiä rastivälejä. Siinä pääelementit.
 Alla A-radan ykkösväli, joka on esimerkki pidemmistä väleistä ja tarjoaa kaksi selkeää kiertoa oikealta tai vasemmalta ja suoremman hivenen mutkittelevamman vaihtoehdon.
  • Purppura, 1860 m, vasenkierto
  • Vihreä, 1820 m, suoraan mutkitellen
  • Sininen, 2020 m, oikealta kierto
Oikealta kiertoa en odota kenenkään tehneen matkan pituuden tähden. Sen sijaan vasen vaihtoehto tarjoaa oikealta kierron tavoin helpon alun radalle ja mahdollisuuden lukea muita välejä valmiiksi. Toki nousua reitille tulee varsin mukavasti. Keskimmäinen reitti on lyhin, mutta vaatii suurimmat ponnistelut suunnistuksen osalta. 1:5000 mittakaavalla ei kannata nukahdella risteyksissä. Rastin sovittelin niin, että purppura ja vihreä reitti olisivat mahdollisimman saman mittaiset. Mukava oli todeta, että muunlaisikin variaatioita oli tälle välille tehty, joko tarkoituksella, tai vahingossa.
A-radan K-1
Seuraavaksi tarkasteltavalle välille stressikerrointa lisättiin pakottamalla kilpailijat kiertämään, joko kauempaa vasemmalta, tai oikealta. Oikea kierrossa oli vielä kaksi suht. tasavahvaa alkua
  • Purppura, 770 m, vasenkierto
  • Vihreä, 810 m, kohti rasti ja oikealta kierto
  • Sininen, 810 m, alaviistoon ja oikealta kierto
Hivenen ehkä yllättäen purppurareitti vasemmalta oli kaikista lyhin. Toki erot ovat varsin lyhyet. Oikealta kierrot tarjoavat loppupäähän useamman tasavahvan variaation, joilla matkaan ei ole suurta merkitystä.
A-radan 1-2. B-radalla sama väli
Ylikartanon nykyisellään kiinniolevasta päiväkodista suunnattiin uuden karhean K kaupan kupeeseen. Päiväkodin piha oli sprinttimäinen rasti, jossa joutui hakemaan sisäänkäynnin porteista sisään pihalle ja palaamaan samoja jälkiä pois pihalta. Reitivalinta tarjosi jälleen pakotettua kiertoa kauempaa, joko vasemmalta, tai oikealta. Oikealta kierrossa päiväkodin pystyi kunniakiertämään, joko oikealta, tai vasemmalta. Oletin, että hätäisimmät säntäävät suoraan kohti seuraavaa ja missaavat parhaan päiväkodin oikealta kierron. Ja sitten, kun on jo juossut mäen alas, saatta valinta olla jo tasapuolisempi vasemmalta tai oikealta kiertoon. Vasenkierto oli kaikkein pisin. Älä lähde sinne.
  • Purppura, 670 m, vasenkierto
  • Vihreä, 530 m, kokonaan oikealta
  • Sininen, 560 m, vasen oikea yhdistelmä

A-radan 3-4. Myös B radalla
Seuraavaksi suunnataan Kuntakeskuksen kulmilta Salpakankaan koululle. Kolme reittiä tähänkin tarjoilen.
  • Purppura, 630 m, eteen takas ja kohti rastia
  • Vihreä, 590 m, takaisin tulosuuntaan ja kohti rastia
  • Sininen, 640 m, aitaantörmäys
Sininen reitti saattoi nopealla vilkaisulla houkuttaa, mutta silloin jäi huomaamatta aita, jonka joutuu sprinttisääntöjen mukaan kiertämään. Nyt osa alitti tai ylitti aidan ja paineli suoraan alas. Tämä oli siis kielletty. Vihreä reitti on näistä paras. Siinä joutuu hivenen palaamaan tulosuuntaan ja sen jälkeen homma onkin selvää kauraa. Sinistä vaihtoehtoa pystyy lyhentämään lumessa kahlaamisella, mutta tuskin paljon nopeutuu.
A-radan 6-7. Sama myös B:llä.
Seuraavalla välillä palataan takaisin Kartano/Kumpula alueelle. Tavoite tarjota riittävää pähkinää reitin löytämiseksi rastille. Kierrot vasemmalta ja oikealta jälleen tutkittavana.
  • Purppura, 1070 m, paluu askeleet ja kerien jyrkkä rinne alas
  • Vihreä, 1070 m, Koulutietä pitkin kohti rastia kohti
  • Sininen, 930 m, Koulutietä pitkin kohti rastia kohti lumihankioikaisulla
Sininen on lyhin, mutta hyöty lumihangessa könyämisestä saattaa olla negatiivinen. Purppura- ja vihreäreitti ovat yhtä pitkät. Itse olisin laukannut purppuraa reittiä pitkin. Näyttää selkeämmältä.
A-radan 9-10.
Puun oksalta aidan kulmaan tai radasta riippuen toisin päin tarjoaa yhden selkeästi voittajavalinnan. Se on lähinnä rastiväliviivaa pysyttelevä vaihtoehto. Kierrot oikealta tai vasemmalta ovat helppoja, mutta matkaa kertyy aivan liikaa.
  • Purppura, 670 m, vasen
  • Vihreä, 640 m, oikea
  • Sininen, 560 m, suoraan

A-radan 11-12. B radan 1-2.
 
Siinä se. Terveisin Kristian Leppänen
 
[Edit 20.02.2015]
Innostuin vielä muutaman rastivälin verran. Nyt mukaan saadaan C-radan välikin. Seuraava väli oli siis kaikilla radoilla. Lyhyt sprintille tyypillinen rastiväli. Rastit aidan ja muurin kulmissa ja molempia lähestyttäessa on syytä tarkistaa määritteet rastin tarkan sijainnin selville saamiseksi, ettei vaan joudu väärälle puolen aitaa ja kerää ylimääräisiä metrejä. Tässä tarjolla kaksi valintaa
  • Vihreä, 160 m, aitauksen kierto
  • Sininen, 130 m, aitauksen läpi
Sininen siis lyhyempi. Reitinvalintaa oleellisempi on tulkita kartta ja rastin sijainti, jotta voi luukuttaa täpöillä rappuset tai penkit alas ja koukata rastille. Nopea leimaus ja täysillä eteenpäin.
 A-, B- ja C-radan rasti
A-radan 8-9 vilkaistaan viimeisenä läpi.
  • Purppura, 880 m, alin
  • Vihreä, 810 m, paluu ja yläkautta
  • Sininen, 850 m, porttien läpi suorempaa. loppu sama kuin purppurassa
Suunnitelma seuraavalle on hyvä olla valmiina jo tullessa. Alkupään reitinvalinta vaikuttaa matkan pituuteen. Loppuosa välistä on vain toteutusta. Lyhin vihreä reitti lähtee liikkeelle nousemalla portaat takaisin ylös edellisen rastin suuntaan. Sinisestä valinnasta varoittelin ohjeissa, että portit saattavat olla kiinni. Rasteja hakiessa ne olivat kaikki auki. Selkeä mennä, mutta ensimmäinen ainakin saattoi portin, jos toisenkin avata. Purppura reitille lähinnä ajautuu mikäli ei uskalla lähteä porttivälille. Alakautta lähtevillä lopun voi toteuttaa, kuten vihreässä reitissä. Ratamestarin valinta on vihreä.
A-radan 8-9

1 kommentti:

  1. Kiitos hyvästä radasta ja analyysistä!

    A-radalla lisäksi 5-6 väli tarjosi valintaa, jota ehkä ohjasi myös se mihin suuntaan tampatut polut veivät. Itse menin S-kurvilla penkan suoraan ylös ja luulin sitä toteuttaessani että oli tuli tehtyä huono valinta. Ilmeisesti se ei kuitenkaan täysin surkea ollut, varsinkaan kun rastinotto oli selkeä ja ehti lukea seuraavan välin valmiiksi.

    7-8 välillä ilmeisesti aika monella jäi huomaamatta leikkikentän portti lyhyellä välillä tuli yllättävänkin isoja eroja.

    Hyvää treeniä kaikinpuolin.

    VastaaPoista